ChristenUnie promoot Fryske sporten

dinsdag 13 mei 2008 13:16

Leeuwarden - Een voorstel van de Provinciale Statenfractie van ChristenUnie om de Fryske sporten te verankeren in het regulier sportonderwijs, heeft volop steun gekregen tijdens de Provinciale Statenvergadering van april. In een amendement droeg de ChristenUnie de provincie op om voor het doceren van typisch Fryske sporten aan het CIOS geld vrij te maken. Met het geld kan het CIOS een docent voor een halve week aanstellen.

Het verankeren van de Fryske sporten in het regulier sportonderwijs is een diepgewortelde wens van de ChristenUnie. Al in de verkiezingsperiode pleitte toenmalig lijsttrekker - nu gedeputeerde - Piet Adema hiervoor. In het coalitieakkoord zijn afspraken gemaakt om deze wens van de ChristenUnie uit te voeren. Tot nu toe was er echter geen geld voor vrijgemaakt.
In de aprilvergadering moesten de Staten een besluit nemen over het Beleidsplan Invulling Koersaccenten Sport 2008-2012. Statenlid Ynze de Boer vond dit een aangewezen moment om Gedeputeerde Staten aan hun afspraak te houden. In de begroting voor 2009 van de Provincie Fryslân wordt daadwerkelijk geld gereserveerd voor de Fryske sportleraar.

Archief > 2008