Statenfractie op bezoek bij NOFA gemeenten

P4140088donderdag 17 april 2008 15:47

De Centrale As moet er komen. Liever schuiven met de grenzen van het Nationaal Landschap dan dat de weg wordt aangepast. Dat signaal klonk helder tijdens het werkbezoek van de Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie aan de raadsfracties en besturen van de ChristenUnie in het NOFA gebied op 14 april in de Colle in Kollum. De Statenfractie kreeg dan ook de opdracht mee zich pal achter de 4-baans Centrale As te stellen.

De Statenfractie van de ChristenUnie heeft in het verleden geaarzeld over de noodzaak voor aanleg van een 4 baansverbinding tussen de A7 bij Nijega tot aan Dokkum. Het argument van de verkeersveiligheid gaf bij de Statenfractie uiteindelijk de doorslag om voor de aanleg van de Centrale As te stemmen. Onlangs werd in Den Haag opnieuw twijfel geuit of het verantwoord is dat de weg het Nationaal Landschap zal doorsnijden. Gedeputeerde Andriessen heeft daarop gedreigd de grenzen van het Nationaal Landschap aan te zullen passen zodat het tracé van de Centrale As buiten het Nationaal Landschap zal vallen. Dat heeft weer gevolgen voor boeren in het gebied die daardoor geen subsidie meer zullen ontvangen voor landschapbeheer.
Ook wordt in Den Haag getwijfeld aan de noodzaak van een vierbaansweg en wordt nadrukkelijk gekeken naar de 2-baansvariant. Oud Statenlid en erelid van de ChristenUnie Bram van der Werf wees erop dat er in dat geval een rondweg om de Trynwalden en Aldtsjerk noodzakelijk wordt. "Veel automobilisten blijven dan toch voor die route kiezen".

Signaal

De gemeenteraadsfracties uit het NOFA gebied (Noordoost Fryslân) zijn duidelijk tijdens de goed bezochte ontmoeting tussen Statenleden, raadsleden en bestuurders van de ChristenUnie. ‘Het gaat om de leefbaarheid. Het zou goed zijn als de Provincie op korte termijn een duidelijk signaal zou geven dat de Centrale As er komt, betoogt Alma Klaassen van de ChristenUnie Dongeradeel. ‘Dat zou reden kunnen zijn voor bedrijven om hier te blijven. Door de slechte bereikbaarheid overwegen verschillende bedrijven te verhuizen naar de A7 zone'.

De fractie van Dongeradeel vraagt de Provincie extra geld beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling van Dokkum als regiostad. ‘Het is leuk dat we die status hebben gekregen, maar nu nog het geld om het waar te maken', aldus de fractie. Het zint hen niet dat bedrijven uit Noordoost Fryslân die willen uitbreiden een provinciale subsidie krijgen om zich te vestigen in de A7 zone. ‘Dan houden we hier geen werk over'. Ook raadslid Egbert Berendst van Smallingerland is niet blij met werkgelegenheid die vanuit andere delen van Fryslân naar de A7 zone verhuisd. ‘Dat betekent extra mobiliteit'. Berendst benadrukte dat voor ontwikkeling vooral gekeken moet worden naar het noorden van Duitsland en de noordelijke ontwikkelingsas. ‘De arbeidsethos in het noorden wordt alom gewaardeerd. Er wordt hier stevig doorgewerkt en dat wordt ook opgemerkt'.

Samen of alleen

Voor de ChristenUnie fracties in Noordoost Fryslân is het allerminst duidelijk of er een herindeling van gemeenten moet komen. Wel kijken de fracties met zorg naar de toekomst als er meer taken van het rijk en de Provincie naar de gemeenten worden geschoven. Kunnen de gemeenten die taken nog zelfstandig uitvoeren of moeten er dan nieuwe samenwerkingsverbanden in het leven worden geroepen. En wat is de rol van NOFA? Allereerst willen de fracties de onderzoeken afwachten naar de zwakke en sterke kanten van de gemeenten, die in alle vier gemeenten (Dongeradeel, Dantumadeel, Kollumerland en Achtkarspelen) worden gehouden.

Wat nut het de inwoners, vroeg bestuursvoorzitter Egbert van IJken van Kollumerland zich af. ‘De afstand tot het bestuursorgaan is nu al groot en zal door herindeling alleen maar groter worden', vermoed hij.
Egbert Berendst van Smallingerland raadde de aanwezigen aan kennis te nemen van het Deense model. Daar is in korte tijd een gigantische herindeling tot stand gekomen. ‘We moeten het proces samen met de burgers ingaan. Het Deense model geeft daar handvaten voor'. Verder moet er nadrukkelijk gekeken worden naar cultuur. Passen gemeenten wel bij elkaar? Bram van der Werf kon ook wat dit onderwerp betreft uit de historie putten. ‘Ik heb in 1991 op een bijeenkomst in Haulerwijk al betoogd dat provincies niet meer dan 12 gemeenten moeten tellen'.

Archief > 2008