ChristenUnie blij met aanpak brug Kootstertille

Blauferlaetdonderdag 24 januari 2008 21:34

LEEUWARDEN – De Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie is blij met de toezegging van het college van GS om de verkeersveiligheid voor het langzame verkeer op de brug over het Prinses Margrietkanaal bij Kootstertille te verbeteren. De ChristenUnie heeft meermalen aandacht gevraagd voor de verkeerssituatie op deze brug, vooral omdat relatief veel schoolkinderen de brug ’s ochtends en ’s middags oversteken. De laatste keer deed de fractie dat door middel van schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten op 12 december vorig jaar.

De brug bij Kootstertille heeft een hoofdrijbaan en een ventweg. Beide wegen worden door een lage betonrand van elkaar gescheiden. De ventweg wordt veelvuldig gebruikt door fietsers, maar ook snelverkeer maakt er gebruik van. Ook landbouwverkeer neemt de ventweg. GS zeggen in antwoord op de vragen van de ChristenUnie het snelverkeer op de ventweg te zullen verbieden. Ook komt er een betere afscheiding tussen hoofdweg en ventweg. Om de bereikbaarheid van de aan de ventweg gelegen fabriek van Biddle te behouden krijgt die een doorsteek ter hoogte van de fabriek.

Fractievoorzitter Albert Oostland van de ChristenUnie is tevreden met het toegezegde actieplan van GS. “Ook aan het voorgaande college hebben we gevraagd iets te ondernemen, maar de toenmalige gedeputeerde Ton Baas wilde pas maatregelen nemen als de brug aan de reguliere onderhoudsbeurt toe was. In dat geval hadden de fietsers nog zeker tien jaar moeten wachten”, aldus Oostland.

De vraag om aanpassing van de verkeerssituatie op de burg is herhaaldelijk onder de aandacht van de Staten gebracht door de ChristenUnie. Zo sprak Oostland tijdens het onlangs gehouden debat over de verkeersveiligheid van fietsers op de brug bij Blauferleat zijn verwondering uit over het feit dat zowel gemeentebestuur als de inwoners van Achtkarspelen zich zeer begaan toonden met het fietsverkeer op deze brug, maar met geen woord repten over de situatie bij Kootstertille.

De ChristenUnie hoopt dat snel begonnen wordt met de aanpassingen aan de brug. “De tijd komt weer dat kinderen op de fiets naar school gaan. We hopen dat tegen die tijd de brug veiliger voor hen zal zijn”, zegt Oostland.

Archief > 2008