Rapport Stellingwerf besproken en unaniem aanvaard: met vertrouwen samen verder

sikkovrijdag 30 november 2007 21:09

Leeuwarden, 29 november 2008
ChristenUnie Fryslân heeft met dankbaarheid kennis genomen van het rapport van de commissie Stellingwerf. Provinciaal bestuur, fractie, gedeputeerde en lokale besturen nemen de conclusie van de commissie over dat in de onderlinge communicatie fouten zijn gemaakt. Stellingwerf hierover: “Wij hebben geconstateerd dat geen sprake is geweest van opzet, maar veel meer van onervarenheid.”

Het provinciaal bestuur heeft voormalig ChristenUnie Tweede Kamer lid Dick Stellingwerf gevraagd een onderzoek te doen naar de gang van zaken rond kandidaatstelling en collegeonderhandelingen van de Provinciale Staten verkiezingen van 2007. Voorzitter Jan Greving: “Iedereen is blij met het resultaat van de verkiezingen en het meedoen van de ChristenUnie in het college. Op de weg daar naartoe is niet alles goed gegaan. Dat is ook door het bestuur uitgesproken. Wij nemen de conclusies en aanbevelingen van Stellingwerf over. Nu willen we samen verder. Ook dat hebben we uitgesproken.”

Verklaringen
Het bestuur heeft aan het begin van de vergadering een verklaring afgelegd waarin de conclusies en aanbevelingen van het rapport op een enkel onderdeel na worden onderschreven. Daarin zijn fouten en tekortkomingen erkend. Uit het rapport blijkt dat de beide onderdelen over de kandidaatstelling en de coalitieonderhandelingen onderling met elkaar samenhangen. Ook hebben Piet Adema als Gedeputeerde en Sicco Boorsma als kandidaat-gedeputeerde een verklaring afgelegd, waarin door Piet Adema gemaakte fouten zijn erkend.

Vertrouwen
De verschillende ChristenUnie kiesverenigingen in Fryslân hebben met dankbaarheid kennis genomen van de volledigheid en openheid van het rapport Stellingwerf. Daarbij viel op het appèl dat door een aantal kiesverenigingen gedaan is om vanuit onze christelijke overtuiging elkaar de gemaakte fouten en tekorten te vergeven nadat deze zijn uitgesproken. Door de vergadering zijn de conclusies en aanbevelingen overgenomen. Ook is het vertrouwen uitgesproken in de huidige fractie, Gedeputeerde en bestuur. Ook heeft het bestuur de steun van de vergadering gekregen verder te bouwen aan het herstellen van de onderlinge verhoudingen.
Dick Stellingwerf is blij met de uitkomst van de besprekingen. Stellingwerf: “Met het uitspreken en vergeven, is een belangrijke stap gezet. Ik heb vertrouwen in het vervolg. Het kan nu weer om de politieke inhoud gaan.”

Archief > 2007