ChristenUnie wil SAR-helikopters in Leeuwarden houden

Helicopterdinsdag 03 juli 2007 09:26

ChristenUnie wil SAR-helikopters in Leeuwarden houden

LEEUWARDEN - De Provinciale Statenfractie van ChristenUnie in Fryslân vraagt de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie en de Minister van Defensie Eimert van Middelkoop af te zien van de verplaatsing van het SAR 303 squadron van Leeuwarden naar Den Helder. De fractie wijst op de belangrijke taak die het squadron heeft bij het uitvoeren van reddingsoperaties zowel op zee als vanaf de eilanden naar ziekenhuizen in Noord-Nederland. De vaste Kamercommissie voor Defensie spreekt woensdag over de mogelijke verplaatsing van het squadron naar Den Helder.

Defensie wil de taken van het Search And Rescue squadron op termijn anders invullen. Reddingsoperaties worden dan gedaan vanuit Den Helder, terwijl patiëntenvluchten met militaire transporthelikopters worden uitgevoerd. Daarmee moet een bezuiniging worden gerealiseerd van € 2,2 miljoen. De statenfractie van ChristenUnie twijfelt bij voorbaat al aan de haalbaarheid van deze bezuiniging. “Er wordt gewerkt met zwaardere en grotere helikopters die duurder zijn in gebruik. Ik vrees dat er geknaagd wordt aan de beschikbaarheid van de helikopters om toch de bezuiniging te halen”, aldus Albert Oostland, fractievoorzitter van de Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie.

De SAR-helikopter wordt veelvuldig ingezet voor vervoer van zieken en gewonden vanaf de Waddeneilanden naar ziekenhuizen in het Noorden en is daarmee een belangrijke schakel in de zorgfaciliteiten in Noord-Nederland. Doordat er in Leeuwarden een heligroep permanent stand-by is, kan snel actie worden ondernomen. Zo worden jaarlijks mensenlevens gered. De ChristenUnie is er niet gerust op dat dit ook het geval is na de verplaatsing van het squadron naar Den Helder. “De militaire transporthelikopters moeten niet alleen meer kilometers vliegen, maar hebben ook tien minuten opwarmtijd nodig voordat kan worden opgestegen”, zegt Oostland.

Terschelling beschikt over een mobiel noodhospitaal dat ingezet kan worden als zich op de drukke scheepvaartroute boven de Waddenzee calamiteiten voordoen. Als op reddingsoperaties meer dan een uur gewacht moet worden, is deze investering waardeloos geworden.

Voor de ChristenUnie telt zwaar mee dat de aanwezigheid van het SAR 303 squadron belangrijk is voor het draagvlak voor de vliegbasis Leeuwarden onder de burgers. Zij ondervinden met grote regelmaat zowel overdag als ‘s nachts ernstige geluidshinder van opstijgende en dalende F16’s. Hinder die grotendeels geaccepteerd wordt vanwege de aanwezigheid van de gele reddingshelikopters. De ChristenUnie vindt dat de minister van Defensie en de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie dat in de besluitvorming moeten laten meewegen.

Archief > 2007