ChristenUnie wil tijdelijke stop op gasboring onder Wad

Boortorenvrijdag 13 april 2007 23:22

LEEUWARDEN - De Provinciale Statenfractie van ChristenUnie vindt dat gasboring onder het wad tijdelijk moet worden stilgelegd tot het Waddenfonds is opengesteld. De ChristenUnie verwijst daarvoor naar de koppeling die de Tweede Kamer heeft gemaakt tussen het winnen van gas, de compensatieregeling voor kokkelvissers en de openstelling van het Waddenfonds. De openstelling van het Waddenfonds loopt ernstige vertraging op doordat de Europese Commissie geen goedkeuring heeft gegeven aan de Subsidieregeling Waddenfonds.

Tijdens de vergadering van Provinciale Staten op 25 april zal de ChristenUnie Gedeputeerde Staten om opheldering vragen. ‘’Vanuit de regio klinken ongeruste geluiden. Ondernemers hebben plannen gemaakt. Daar werden ze medio vorig jaar nadrukkelijk toe uitgedaagd. Maar nu blijkt dat er vooralsnog niets van komt. Wij willen weten hoe GS hiermee om zal gaan”, aldus het ChristenUnie Statenlid Sicco Boorsma.

De uitvoering van het Waddenfonds is volledig in handen van het ministerie van VROM. De ChristenUnie heeft dat steeds betreurd. ‘’Wij vinden het jammer dat er niet gekozen is voor een soortgelijke constructie als met het Investeringsbudget Landelijk Gebied. Daarbij krijgt de regio de beschikking over het geld, maar moet wel verantwoording afleggen aan de hand van vooraf gestelde doelen. Nu de subsidieregeling moet worden herzien, zou ook daar nog eens naar gekeken kunnen worden”, aldus Boorsma.

Archief > 2007