Fryslân heeft meer geld dan in de begroting staat

Euro bankbiljetten.jpgwoensdag 08 november 2017 17:43

De provincie Fryslân heeft meer geld te besteden dan in de Begroting 2018 staat. Dat komt omdat de Provincie standaard één procent minder aan inkomsten inboekt dan op basis van het verleden kan worden verwacht. Daardoor moet er mogelijk bezuinigd worden op de uitvoer van beleid, terwijl er aan het einde van het jaar geld overblijft. De ChristenUnie is daar niet blij mee. ‘Zo wordt onnodig lucht in de begroting gebracht,' zegt Wiebo de Vries, fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Staten. ‘Dat geld kunnen we gebruiken om dingen in Fryslân te realiseren.’ De ChristenUnie diende daarom tijdens de vergadering van PS op 8 november een amendement in om die korting van één procent te schrappen.

Elk jaar krijgt de Provincie van het Rijk geld voor het uitvoeren van taken. Dat heet de uitkering uit het Provinciefonds. Als het Rijk meer uitgeeft dan krijgen Provincies een hogere uitkering. Heeft het Rijk een krimpende begroting, dan wordt de uitkering lager. Dat heet het trap-op-trap-af principe.

Het gaat goed met Nederland en het Rijk geeft meer geld uit. Dat betekent dat er ook meer geld naar de provincies gaat. Toch blijft Fryslân rekening houden met een korting. De Staten van Fryslân zijn het in meerderheid niet eens met de ChristenUnie en houden vast aan de korting van één procent.

De uitkering aan Fryslân is de laatste jaren flink omlaag gegaan. Dat heeft te maken met het overdragen van taken naar gemeenten en Rijk.

TitelBestandsgrootteMIME-type
2017 0811 Amendement Provinciefonds niet op voorhand afromen11,9 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2017