CU vraagt aandacht voor blinden en slechtzienden in de trein

sterkmaandag 20 april 2015 14:41

Blinden en slechtzienden krijgen onvoldoende informatie om comfortabel van het spoor gebruik te kunnen maken. Zo weten ze niet aan welke kant de deuren opgaan als de trein stopt op een station. Wanneer meer mensen uitstappen is dat geen probleem. Maar wanneer de blinde of slechtziende de enige is die uitstapt, kan dat wel het geval zijn. Met een beetje extra informatie zou dat eenvoudig te verhelpen zijn. De ChristenUnie vraagt gedeputeerde Kramer zich hiervoor in te zetten.

In een artikel op www.treinreiziger.nl wordt het probleem van visueel gehandicapten aangekaart. Volgens fractievoorzitter Anja Haga van de ChristenUnie is de oplossing eenvoudig. ‘Laat de vervoerder omroepen aan welke kant de deuren opengaan. In ons buurland Duitsland behoort dat al tot de standaard informatie. Daar wordt bij elke halte vermeld aan welke kant het perron zich bevindt.'

Met name in rustige treinen kan het uitblijven van informatie over de perronzijde ertoe leiden dat een visueel gehandicapte onvoldoende gelegenheid heeft om op tijd uit te stappen. ‘We gaan voor een goed en bereikbaar Openbaar Vervoer voor iedereen. Daar horen zeker visueel gehandicapten bij. Met een kleine ingreep kunnen we de reis voor hen flink veraangenamen. Maar het moet wel even gebeuren. We rekenen erop dat gedeputeerde Kramer of de nieuwe gedeputeerde met OV in de portefeuille, dit met de vervoerders zal bespreken.'

TitelBestandsgrootteMIME-type
SV 20042015 reizigers met visuele beperkingen in treinen36,3 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload