Opinie: waar blijft de Friese spoorlobby?

ov foto's 008maandag 12 mei 2014 09:00

Het kabinet past in heel Nederland het spoor aan (met het beveiligingssysteem ERTMS) zodat er snellere treinen kunnen rijden, en treinen dichter op elkaar kunnen rijden, maar het noorden wordt overgeslagen. Waar blijft de Friese actie?

Willen we dat Fryslân ook in de toekomst een aantrekkelijke provincie blijft om te wonen en te werken dan is het belangrijk dat mensen gemakkelijk van en naar Fryslân kunnen reizen met de trein als alternatief voor de auto. Om te zorgen dat de treinreistijd naar Fryslân toch korter wordt, moet er actie worden ondernomen. De ChristenUnie heeft de bereikbaarheid van het noorden hoog op de politieke agenda staan, zowel lokaal als in Den Haag. Onlangs hebben we in de Statenvergadering het college nog bevraagd over dit onderwerp. Gedeputeerde Kramer heeft toegezegd te zullen lobbyen in Den Haag. Bij navraag blijkt dat de Tweede Kamerleden tot nu toe nog niets hebben gehoord van de verantwoordelijke noordelijke gedeputeerden.

De komende weken gaat de Tweede Kamer debatteren over de spoorplannen van het kabinet. In de week van 12 mei vindt een rondetafelgesprek plaats, 20 mei is de feitelijke vragenronde en 24 juni is het algemeen overleg in de Kamer. Er is geen spoorgedeputeerde langs geweest en de Kamerleden hebben geen brief ontvangen met een oproep om alsnog te gaan voor een sneller spoor naar het noorden. Het zou kunnen dat er druk gelobbyd wordt achter de schermen van het ministerie. Dat zou mooi zijn, maar het is niet genoeg. Besluiten worden genomen in de Tweede Kamer, dus daar moet de lobby plaatsvinden. Niet binnenkort, maar nu. Het is daarom belangrijk dat de verantwoordelijke gedeputeerden uit Noord-Nederland afreizen, met de trein, naar Den Haag om in gesprek te gaan met de woordvoerders in de Tweede Kamer. Mochten ze de reis met de trein te lang vinden dan is direct helder wat het probleem is, en is de mail een goed alternatief.

Uiteraard beseft de ChristenUnie ook dat het lastig zal zijn om het hele spoornetwerk in het noorden aan te passen naar ERTMS nu het kabinet het noorden niet heeft opgenomen in de plannen. Daarom doen we twee concrete realistische voorstellen die de gedeputeerden onder de aandacht kunnen brengen:

-       Station Zwolle is het grootste knelpunt. De treinen van en naar Leeuwarden staan nu tot wel 11 minuten stil in Zwolle. Station Zwolle gaat compleet op de schop en er wordt een gloednieuwe beveiliging aangelegd. Helaas volgens het oude systeem en niet met ERTMS. Dat is geen slimme besteding van belastinggeld. Daarom: pleit ervoor dat er ERTMS wordt aangelegd op station Zwolle.

-       Op de Hanzelijn ligt al ERTMS. Bouw dit langzamerhand uit naar het noorden door te beginnen bij Hattemerbroek. Bij uitbouw vanaf Hattemerbroek kan simpel op de computer aangesloten worden die al in gebruik is voor de Hanzelijn. Dat is dus relatief goedkoper dan op een willekeurige andere plek in Nederland ERTMS te realiseren. Daarom: vertel de Tweede Kamerleden dat investeren in ERTMS in Hattemerbroek een zinvolle investering van het spoorgeld is.

Met bovenstaande twee maatregelen kunnen treinen sneller achter elkaar vertrekken en wordt (een deel van) de lange wachttijd van de intercitys in Zwolle opgelost. Dit is een begin van een snelle treinverbinding van en naar het noorden. De vraag is of de Tweede Kamerleden hiervan op de hoogte zijn. Het is aan de gedeputeerden, en ook aan de Statenfracties, om ze hierover te informeren.

Anja Haga, Fractievoorzitter Statenfractie ChristenUnie Fryslân

TitelBestandsgrootteMIME-type
2014 05-21 Motie Interpellatie spoorlobby43,9 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Archief > 2014