Lobby snelle trein blijft maar focus op verkorten wachttijd Zwolle

ov foto's 008woensdag 23 april 2014 11:39

De noordelijke provincies blijven zich inzetten voor ERTMS voor het spoor. Dat zegt gedeputeerde Johannes Kramer op vragen van de ChristenUnie Statenfractie in Fryslân. Op de korte termijn ligt de focus op het verkorten van de stoptijd van de trein in Zwolle. Die bedraagt nu nog 12 minuten. Veel te lang, vindt de gedeputeerde.

ERTMS is een Europees veiligheidssysteem voor het spoor waardoor treinen sneller kunnen rijden, maar ook korter achter elkaar kunnen rijden. Zwolle is een flessenhals in het spoor naar het Noorden. Treinen moeten er vanwege de veiligheid minutenlang op elkaar wachten. ERMTS zou daar een goede oplossing voor zijn, omdat met dit veiligheidssysteem de tussentijd tussen verschillende treinen aanmerkelijk minder is.

Het noorden was eind vorig jaar hoopvol gestemd toen de staatssecretaris liet doorschemeren dat ERMTS waarschijnlijk ook op het noordelijk spoor zou worden aangelegd. De teleurstelling was groot toen eerder deze maand het kabinet een besluit nam over de lange termijn spooragenda zonder dat daarin het noorden werd genoemd. Volgens Gedeputeerde Kramer is het echter nog geen gelopen race. De Tweede Kamer moet nog een besluit nemen. Verder blijven de vier noordelijke provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Overijssel aandringen op meer aandacht voor het spoor in het noorden. Dat gebeurt ook in SNN verband.

TitelBestandsgrootteMIME-type
mondelinge vragen Spoorplannen kabinet niet goed voor Noorden9,5 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2014