CU pleit voor soepeler omgaan met vertrektijd van trein

ov foto's 013donderdag 21 mei 2015 13:53

Reizigers uit de richting Groningen die overstappen in Leeuwarden op de trein naar Zwolle moeten te vaak een sprintje trekken om de trein te halen. De krappe vier minuten overstaptijd is voor veel reizigers te kort. Doordat beide vervoerders strikt op tijd vertrekken, gebeurt het vaak dat de trein net voor de neus van de passagiers vertrekt. Dat geldt zeker voor mensen die slecht ter been zijn. Geen goede zaak, vindt de ChristenUnie, die hierover vragen stelt aan de gedeputeerde.

Doordat het traject Groningen - Leeuwarden nog deels enkel spoor kent, is het risico op vertraging uit die richting behoorlijk groot. Bij een kleine vertraging is het al onmogelijk de aansluitende trein te halen. Vertrektijden zijn heilig voor NS, want er volgen hoge boetes van ProRail als de trein later dan gepland het perron verlaat. 'Het gevolg is dat de treindeuren dicht gaan, zelfs als het personeel passagiers het perron ziet op hollen in een uiterste poging de trein te halen. Dat strookt volgens ons op geen enkele manier met de klantvriendelijkheid waarmee de vervoerders schermen,' zegt Anja Haga van de ChristenUnie. 'De trein naar de Randstad moet in Zwolle noodgedwongen meer dan tien minuten wachten vanwege drukte op het spoor. Dan is er toch wel enige speling in Leeuwarden?'

Ook in de andere richting is de aansluiting zeer krap. 'In de avonduren is dat heel vervelend. Dan rijdt de stoptrein naar Groningen een keer per uur. Wanneer je door vertraging een paar minuten later aankomt, is de trein van Arriva al vertrokken. Dat betekent dus een uur wachten als je bijvoorbeeld naar Veenwouden moet.'

Omdat het gaat om verschillende vervoerders (Arriva en NS), kan de reiziger nergens verhaal halen en moet zich maar schikken in het ongemak. Werd op beide treinen gereden door NS, dan zou de reiziger bij vertraging van een half uur de kosten van het treinkaartje voor de helft terugkrijgen. Bij vertraging van een uur of meer zelfs het volledige kaartje. Maar als er noodgedwongen van twee vervoerders gebruik moet worden gemaakt, krijgt de reiziger bij vertraging helemaal niets. De ChristenUnie vindt dat een slechte zaak. 'Reizigers willen op een comfortabele manier vervoerd worden. Daar betalen ze voor. Dan moet het niet uitmaken met hoeveel vervoerders wordt gereisd. We vragen de gedeputeerde zich daar sterk voor te maken.'

De ChristenUnie wil dat de gedeputeerde al zijn invloed aanwendt ten gunste van de spoorreiziger. 'We willen graag dat mensen gebruik maken van het openbaar vervoer. Maar wanneer je een paar keer meemaakt dat de trein vlak voor je neus vertrekt, terwijl het personeel van de vertrekkende trein ziet dat er nog passagiers hun best doen de trein te halen, dan neem je de volgende keer als het even kan wel de auto.'

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
SV22052015 reizigersleed door stipte vertrektijden37.5 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

« Terug