Kerkentour: Gereformeerde Kerk (Hersteld) in Opeinde

foto kerkentourdinsdag 08 maart 2016 14:31

Zolang ik in mijn dorp Opeinde woon, ben ik nog nooit in het mooie historische kerkje gestapt dat aan het begin van ons dorp staat. De kerkentour biedt een uitgelezen kans om eens een keer te gaan kijken. De prachtige gebrandschilderde ramen vallen goed op, wanneer de zon erop schijnt. De zon was er, maar helaas zat de kerk in de steigers, waardoor dat minder opvalt.

Bij de deur word ik gastvrij ontvangen door de koster. Er wordt goed en luid gezongen, ondanks het feit dat we het zonder orgelbegeleiding moeten doen. Het orgel wordt namelijk gerenoveerd. De twee trompettisten laten echter het orgel doen vergeten in de Gereformeerde kerk (Hersteld) in Opeinde.

In de traditionele kerken zijn de middagdiensten over het algemeen leerdiensten en daarbij wordt vaak gepreekt over de Heidelbergse Catechismus (HC), zo ook in deze dienst. We lazen het stuk ‘zondag 47’ uit de HC. De centrale vraag in de preek is of wij Gods naam moeten heiligen. Als wij dat moeten doen, hoe dan  precies? De kerk moet de naam als heilig erkennen. Wij komen samen in de naam van Jezus. Als Christenen niet bidden, is dat sabotage. Wij moeten heiligen, roemen en prijzen. Mensen vloeken echter tegen Gods Heiligheid in.

De genade van Jezus Christus is vandaag de dag ook aanwezig. Als de zonde te algemeen wordt in de kerk dan gaat de kerk daaraan ten onder. Wanneer wij om Hem vragen, dan zal hij zijn Heiligheid openbaren. Door Gods naam zijn wij overwonnen. kerkgang, bidden en Bijbellezen is ontzettend belangrijk. Wanneer wij liever televisiekijken dan Bijbellezen dan is dat een teken aan de wand. Martelaren van het geloof prezen ondanks alle moeite God. Door het geloof en Gods genade kunnen wij ook vandaag de dag moeilijkheden doorstaan.

Het is bijzonder om te horen met hoeveel respect en eerbied wij om moeten gaan met Gods naam en dat de woorden vanuit de HC, dat al eeuwen oud is, toch nog steeds van toepassing is op ons.

Na de dienst liep ik de deur uit en zegt een kerkganger tegen mij: ‘je bent de volgende keer ook van harte welkom!’ Met deze gastvrije woorden ging ik weer naar huis, nog even terugkijkend naar de mooie ramen.

meer informatie over de kerkentour vindt u hier

Archief > 2016