Kerkentour: Baptistengemeenten Parkkerk Leeuwarden

doopdienst bij verslag Jantinawoensdag 30 september 2015 12:20

Op zondagavond 27 september vervroegd afscheid genomen op een familiefeest. De reden: een van onze beste vrienden zou op deze avond gedoopt worden.

Ondanks het tijdstip (zondagavond 19.00 uur betekent voor velen onder ons sport op tv), zat de kerk tjokvol. Het was bijzonder om te zien hoeveel mensen er speciaal voor de dopeling gekomen waren. Het bleek dat hij veel familie, vrienden en bekenden had uitgenodigd om deze gebeurtenis bij te wonen. Bijzonder was het zeker. Arjen vertelde over zijn groei in het geloof. Hoe hij, als baby, door zijn ouders ten doop is gedragen en dat hij deze keuze op latere leeftijd door het doen van geloofsbelijdenis bevestigd had. Hoe hij, na deze belijdenis, op zoek was gegaan naar wie God werkelijk is en wat Hij in het leven van de dopeling wilde betekenen. Arjen vertelde hoe hij God had uitgedaagd. Alleen op zijn studentenkamer, in het buitenland, zonder internet of tv aan God vragen of Hij er is. Nooit was zijn leven meer hetzelfde en hij ervaarde dat God hem uiteindelijk op deze zondagavond naar de doop heeft geleid.

Ds. Henk Wierenga sprak over de doop en legde uit wat de doop door onderdompeling symboliseert. Het kopje onder gaan staat symbool voor begraven worden met Christus en je oude leven afleggen. Weer bovenkomen betekent dat je ook met Hem mag opstaan en in Hem een nieuw leven mag ontvangen. Daarnaast sprak de dominee over sprongen in het geloof en daagde hij ons uit na te denken waar we zelf stonden. Kwamen we net kijken? Wilden we meer weten? Of stonden we misschien zelf aan de rand van het doopbad in de kerk? Zijn boodschap: denk daar maar eens over na en maak die sprong, waar je op dit moment ook staat.

Na Arjen zijn getuigenis en de overdenking die de dominee voor ons hield, werd aan Arjen kort de doop uitgelegd en gevraagd of hij gelooft dat Jezus voor hem is gestorven en opgestaan. Hij antwoorde met een volmondig: ‘Ja, dat geloof ik’. De dominee vertrok samen met een andere broeder en de dopeling om zich te verkleden voor de doop. De dominee in een toga, beide andere mannen in het wit. Ze kwamen terug en stapten het water in. Er werd een kort gebed uitgesproken, waarna de doop werd voltrokken. Arjen werd ondergedompeld in water.

Na de doop werd de zegen over de dopeling uitgesproken en werd hem namens zijn Bijbelkring een Friese Bijbel overhandigd. Van de kerkenraad kreeg hij zijn dooptekst uitgereikt en werd hij namens de gemeente welkom geheten als lid van de baptistenkerk.

Tijdens het koffiedrinken na de dienst, hoorde ik mensen van verschillende achtergronden praten. Sommigen ongelovig, anderen zelf volwassen gedoopt en weer anderen Christelijk, maar uit een kerk waar de kinderdoop gebruikelijk is. Hoe zeer iedereen hierin ook verschilde, over een ding was men het eens: het was een bijzondere dienst waar een bijzondere keuze voor God centraal stond.

Jantina van der Valk-Kooistra
Fractieondersteuner

Meer informatie over de kerkentour vindt u hier

Archief > 2015