Kerkentoer: St.-Paulusparochie Gorredijk

bij kerkentour 2maandag 10 november 2014 16:31

Het is stralend weer als ik op de fiets stap naar Gorredijk. Naar de st.-Paulusparochie.
Onderweg denk ik aan mijn jeugd. Ik ben Katholiek opgevoed; communie gedaan, vormsel gekregen, misdienaar geweest en met "ons pa en ma" vaak in de kerkbank gezeten. Ik heb goede herinneringen aan deze tijd en ben nieuwsgierig naar de boodschap van vandaag.

De zaal is vol, erg bemoedigend voor de kinderen van groep 5 t/m 7 die deze dienst voorbereid hebben tijdens de catechese. Het thema van de viering is "Dromen".

Centraal staat het verhaal van Jozef verteld door de kinderen en ondersteund met eigen tekeningen en liederen over dromen, vrede en vergeving.

Jozef had dromen, maar kon ook dromen uit leggen. Het verhaal gaat over vergeven en voeding geven. Jozef vergaf zijn broers en gaf hen voedsel uit de graanschuren om de hongersnood te overleven. Jezus gaf zichzelf om onze schulden te vergeven. Hij geeft ons brood wat eeuwig honger stilt.

Na de vredewens en zegen van de pastor volgt nog een slotlied over vrede.

Vrede voor iedereen, zoekend om met elkaar mens te zijn, jij met je last en je pijn. Vrede, genade, God om je heen. Vergeving, nieuwe moed voor jou en iedereen. Niemand teveel, niemand te weinig. Niemand te groot, geen één te klein. U die de hele wereld draagt. Kom naar ons toe, leer ons te leven. Help ons te zien wat ieder vraagt. Tijd om te leven, kans om te zijn. Een plek om nu en ooit gezien, aanvaard te zijn. Een mooie boodschap om mee naar huis te nemen.

Na de dienst is er nog tijd om samen een bakje koffie te drinken. De parochianen komen uit een groot gebied samen. De warmte die zij voor elkaar uitstralen is bemoedigend, de gesprekken gaan snel de diepte in en aan het eind zijn er geen grenzen en verschillen, we zijn allemaal Christenen en leven tot Zijn grote eer.

Richard Klerks kandidaat Statenlid ChristenUnie

Meer informatie over de kerkentour vindt u hier.

Archief > 2014