Doopsgezinde gemeente Drachten-Ureterp

Doopsgezinde gemeente Drachten-Ureterpmaandag 27 juni 2016 15:12

Midden in het winkelcentrum is, enigszins verborgen, een prachtig kerkje of eigenlijk een vermaning, zoals een kerk op z’n ‘Dopers’ heet. Een paar eeuwen geleden gedoogde de overheid het houden van diensten van de doopsgezinden, op voorwaarde dat de kerk niet herkenbaar of zichtbaar was vanaf de openbare weg. Dit monument uit 1790 was ook zo’n ‘schuilkerk’, aan het oog onttrokken. Op zondag 26 juni was ik te gast bij deze gemeente van Drachten-Ureterp.

De Doopsgezinden staan bekend om hun vredelievendheid. Ze zweren geweld en wapens af. Daarentegen zetten ze zich wel graag in voor mensen die het slachtoffer zijn geworden van oorlogsstrijd of geweld. Zo ook deze gemeente. Ze zamelden geld in voor de vluchtelingen en er zal gekeken worden hoe zij als gemeente hun steentje kunnen bijdragen aan de vluchtelingen in Drachten en omstreken.

Harrie Hekkema ging de dienst voor en las uit Jozua 24: 1-17 en een gedeelte uit Johannes 6. De thema van de preek was ‘blijven of weggaan’. Wij hebben de keuze gemaakt om te kiezen voor deze gemeente. Iedereen maakt keuzes. Sommige keuzes zijn moeilijk. Jozua weet zich door God geleid bij het maken van zijn keuzes. Hij maakte, net als iedereen, een vermaning door. Velen zijn ook op zoek naar een beter leven. In Zuid-Europa komen bijvoorbeeld vluchtelingen aan die gekozen hebben om een slecht leven te ontvluchten.

Net zoals de vluchtelingen volgen wij ook een pad. In mijn dooptekst staat: ‘leer mij uw paden te gaan’. Dit herinnert mij aan het pad dat ik wil volgen. Jozua zegt: 'wie willen jullie dienen?' ‘Wij, de Here!' Zegt het volk. Het is God die het volk uit Egypte heeft geleid. Het volk bleef toch in verleiding naar het oude. Het moest leren los te laten en durven te vertrouwen op God.

Wat ging vooraf aan het besluit voor God? Keuze! Het geloof is niet onverwoestbaar. In Johannes 6 staat dat veel leerlingen zich van hem afwenden. Hoe kan het dat mensen de woorden van Jezus niet kunnen verdragen? Waarom probeert Jezus de mensen, die Hem verlaten, niet terug te winnen? Hij vraagt zelfs aan de discipelen of zij hem zullen verlaten. Jezus roept klaarblijkelijk onbegrip op. Het verzet heeft te maken dat God zelf aan het werk is. In Christus geloven is geloven in Gods nabijheid. Dat is niet vanzelfsprekend. Jozua en het volk praten over God als Heer. Jezus praat echter over God als Vader. Dit gaat voor velen te ver. Het is aan ons als gemeente de vraag of wij in zo’n God willen geloven of niet. Laten wij dit geloof vasthouden!

Hepke Deelstra

Archief > 2016