Kerkentour: Evangelische gemeente De Salvator Leeuwarden

foto Watoto De Salvator 1maandag 23 februari 2015 11:42

“Het wordt een heel bijzondere dienst want kinderkoor Watoto treedt op.” Ds. Nicolas van Amerom vertelt me dit wanneer ik hem bel om te zeggen dat ik langskom voor de kerkentour. “Het is een andere dienst dan anders, want het koor staat centraal, dus kom op tijd want het wordt volle bak,” aldus Van Amerom. Ik had De Salvator in Leeuwarden ingepland, als kerkentourbezoek, zonder te weten dat Watoto op zou treden. Maar het lijkt me mooi. En ik word zeker niet teleurgesteld.

Kinderkoor Watoto bestaat uit wezen uit Oeganda, die worden opgevangen in huizen met acht kinderen en een ‘moeder’. Alle huizen met elkaar vormen een dorp, met in totaal meer dan 4000 kinderen. Het Watoto kinderkoor bestaat uit kinderen uit dit dorp. Een kind mag één keer mee op tour. Dit keer zijn ze in Nederland. Het is ongelooflijk om te zien met hoeveel enthousiasme en geloof de kinderen dansen en zingen. Het vertrouwen in Jezus spat eraf. Een voor een geven de kinderen een getuigenis, tussen het dansen en zingen door.

www.watoto.com

De boodschap die steeds terugkomt is: wees blij want God houdt van je. Een van de deelnemers van het koor zegt tegen ons: als er stormen zijn en je hebt niks om je aan vast te houden, dan ben je ook een wees. Verlaat de kerk met een lach op je gezicht, want God houdt van je.

Het raakt me om te zien met hoeveel blijdschap de kinderen optreden. Wetende dat ze wees zijn, en al veel hebben meegemaakt. Dat doet me weer beseffen hoe goed wij het hier hebben. Dat hebben we niet aan onszelf te denken, maar aan God. Het vervult me met dankbaarheid. En het doet me weer beseffen dat het belangrijk is dat we delen en dat we omkijken naar onze naaste. In ons privéleven, maar zeker ook in de politiek.

Anja Haga
Fractievoorzitter Statenfractie ChristenUnie Fryslân

Meer informatie over de kerkentour vindt u hier

Er zijn drie manieren om Watoto te steunen:

1. Bidden. Voor de kerk, voor Watoto, voor de kinderen over de hele wereld.
  2. Wordt sponsor. Voor € 29 per maand verander je het leven van een kind.
  3. Help door te geven: collecte, verkoop van t-shirts, cd’s, sieraden. Hiermee wordt de tour bekostigd. (Het Watoto kinderkoor treedt gratis op.).

www.watoto.com

Archief > 2015