Kerkentour: Herv. Bonifatiuskerk Damwâld

kerk damwald 1maandag 01 december 2014 11:26

Een karakteristiek Frysk Tsjerkje, stampvol mensen. Wanneer ik de Bonifatiuskerk in Damwâld binnenkom, ruim op tijd, moet ik zoeken naar een plek. Na mij komen nog meer mensen en die vinden allemaal op de een of andere manier een zitplaats in het kerkje. Voorin zitten alle kinderen op bankjes. Een mooi gezicht. Als ik na afloop met de scriba spreek, vertelt hij dat er vaak nog meer mensen zijn. Bijzonder hoeveel mensen er in de kerk passen.

De hervormde gemeente Ikkerwâld, Moarrewâld, Broeksterwâld en De Falom kerkt afwisselend in De Bonifatiuskerk en De Ikker. Vaste voorganger is Ds. G. Timmer, maar hij is er vanochtend niet. Vandaag gaat mevrouw M. Folbert uit Ternaard voor in de dienst.

Het thema van de dienst is 'verwachten of afwachten'. Omdat het de eerste Adventszondag is, staat de komst van Jezus centraal. Wanneer zal Jezus terugkomen op aarde? We weten het niet. Verwachten we Hem of wachten we het wel af? We moeten niet afwachten, maar waakzaam zijn. Niet achteroverleunen, maar op het puntje van onze stoel zitten. Iedereen heeft een taak, zoals omzien naar elkaar en Jezus' liefde handen en voeten geven. De wederkomst is misschien wel eng, maar we mogen er ook  naar uit zien.

Op dit moment wordt God steeds verder achter de voordeur geduwd, worden Christenen wereldwijd vervolgd en is er voor asielzoekers geen bed, bad en brood. Er heersen ziekten zoals Ebola en vogelgriep. Mensen verliezen hun baan, zoals bij zorggroep Pasana. Mw. Folbert vraagt extra aandacht, ook in het gebed, voor de medewerkers van zorggroep Pasana. Voor hen is het een zware tijd.
Er zijn veel moeiten in deze wereld. Als Jezus terugkomt, zal er gerechtigheid en vrede komen.

Het is goed om er weer bij stil te staan dat Jezus elk moment terug kan komen en dat het belangrijk is dat we hier klaar voor zijn. De dienst zorgt ervoor dat ik me er weer meer van bewust ben dat alles wat ik doe uit 'verwachting' mag zijn.

Anja Haga
Fractievoorzitter Statenfractie ChristenUnie Fryslân

Meer informatie over de kerkentour vindt u hier

Archief > 2014