NUON geld ook voor mensen met arbeidshandicap

maandag 01 juli 2013 17:28

Het NUON geld moet ook worden ingezet om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. Dat vindt de ChristenUnie in Provinciale Staten van Fryslân. De Sociale Werkvoorziening zit in zwaar weer door bezuinigingen van zowel Rijk als gemeenten. Het wordt daardoor steeds moeilijker voor mensen met een arbeidshandicap om aan een baan te komen.

De ChristenUnie wil dat projecten waarbij gebruik wordt gemaakt van mensen die vanwege lichamelijke of verstandelijke beperking moeilijk aan het werk komen, voorrang krijgen voor financiering uit het NUON vermogen. “Het geld moet breed worden ingezet en ten goede komen aan de hele Fryske Mienskip”, vindt Anja Haga, fractievoorzitter van de ChristenUnie. “Daar horen deze mensen bij”.

Om te kunnen beoordelen of projecten in aanmerking komen voor financiering uit het NUON geld, stelde Provinciale Staten woensdag 3 juli een set van afwegingscriteria vast. Volgens de ChristenUnie hoort daar ook een sociaal criterium bij ten gunste van mensen met een arbeidshandicap. De gedeputeerde stemde daarmee in, maar beoordeelde de motie als overbodig. Volgens de gedeputeerde wordt in het provinciaal beleid aandacht besteed aan mensen met een arbiedshandicap. De Staten stemden in meerderheid tegen de motie.

#samen #sterk

TitelBestandsgrootteMIME-type
0307amendement inzet personeel met afstand tot arbeidsmarkt40,3 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload