Actievere promotie zonnepanelen nodig

zonnepanelen op boerderijmaandag 02 maart 2015 14:47

De Statenfractie van de ChristenUnie vindt dat de provincie de regeling ‘asbest eraf, zonnepanelen erop’ meer onder de aandacht moet brengen. Fractievoorzitter Anja Haga stelt hierover vragen aan gedeputeerde Kramer. Haga: ,,Friese boeren blijken nog weinig gebruik te maken van de provinciale subsidie om asbestdaken te vervangen door zonnepanelen. Op dit moment is nog maar 15 procent van de subsidie verdeeld, terwijl boeren tot 1 september 2015 een subsidieaanvraag kunnen doen. Zoveel tijd is er dus niet meer.”

De ChristenUnie wil dat de provincie de regeling actiever promoot. Haga: “Een jaar geleden hebben we er al op gewezen dat de aanvragen achterbleven. Op dit moment blijkt de regeling nog steeds niet te lopen. Wij willen weten hoe dat kan, en we vragen de gedeputeerde de regeling meer te promoten. De ambitie van de provincie is, op initiatief van de ChristenUnie, dat Fryslân in 2050 volledig fossielvrije energie produceert. Om dat te bereiken is alle inzet nodig, ook zonnepanelen op (voormalige) agrarische gebouwen.”

Tot 31 december hebben 47 aanvragers gebruikgemaakt van de regeling Asbest eraf, zonnepanelen erop. Dit is een landelijke stimuleringsregeling om boeren te motiveren hun asbest te verwijderen. Boeren krijgen subsidie per vierkante meter asbestdak. In ruil voor de bijdrage moet de agrariër zonnepanelen op de daken terugplaatsen. Uit cijfers van de provincie Fryslân blijkt dat agrariërs 158.138 euro kregen en er 49.142 vierkante meter asbest is gesaneerd. In de Friese subsidiepot zit 1,48 miljoen euro, wat betekent dat ongeveer 15 procent van de subsidie nu is verdeeld. Tot 1 september 2015 kunnen boeren een subsidieaanvraag doen. De uitvoering loopt tot het einde van dit jaar.

TitelBestandsgrootteMIME-type
2-3-2015 SV asbestdaken zonnepanelen34,9 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Archief > 2015