Duurzaam Fryslân kan niet zonder opslag van schone energie

zonnepanelen op boerderijwoensdag 28 juni 2017 18:46

Fryslân moet werk maken van de opslag van schone energie. Dat vindt Wiebo de Vries, fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Staten van Fryslân. Hij wil daarvoor € 1 miljoen beschikbaar stellen in de provinciale begroting. Particulieren kunnen daarmee subsidie krijgen voor een kwart van de aanschafkosten voor batterijen voor de opslag van energie.

Volgens De Vries is het nodig om te investeren in opslag van energie om op termijn energieneutraal en fossielvrij te zij. De Friese burger levert op dit moment het teveel aan duurzaam opgewekte energie aan het elektrische net. Op momenten dat er geen wind of zon is, moet de burger duurdere stroom kopen. ‘Dat is eigenlijk jammer,’ vindt De Vries. ‘Bovendien wordt de salderingsregeling voor opgewekte energie in 2017 aangepast, waardoor investeren in eigen opslag interessant wordt.’

Met een subsidieregeling wil de ChristenUnie stimuleren dat particulieren, die de prijs van een batterij nu nog te hoog vinden, zullen overgaan tot aanschaf van eigen opslagcapaciteit. ‘Daarmee komt er beweging in de markt, wat weer kan leiden tot lagere prijzen,’ zegt De Vries. Hij noemde verder nog dat de subsidie een investering voor Fryslân uitlokt die vier maal groter is dan het subsidie bedrag. ‘In Fryslân zijn bedrijven die de accu’s kunnen leveren. Daarnaast biedt het werk aan installatiebedrijven.’

04 2806 A Kadernota duurzame energieopslag13,9 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2017