ChristenUnie maakt zich zorgen of Friese kantoorpanden de duurzaamheidseisen behalen

energielabelswoensdag 19 april 2017 15:06

De ChristenUnie in De Friese Staten vraagt aan Gedeputeerde Staten om in kaart te brengen hoeveel Friese bedrijfspanden niet aan de duurzame eisen van het Rijk voldoen. In 2023 moeten namelijk alle kantoren in Nederland verplicht energielabel C of hoger hebben. Kantoren met een energielabel van D of lager mogen vanaf dat jaar niet meer gebruikt worden.

De ChristenUnie vangt geluiden op dat er veel bedrijfspanden in Nederland nog een energielabel hebben dat lager is dan C. Investeringen om gebouwen van bijvoorbeeld F naar C te krijgen zouden onrendabel zijn, waardoor die bedrijven niet gaan investeren. Dit kan leiden tot leegstand.

‘Wij maken ons zorgen over het ontstaan van verpauperde bedrijventerreinen in Fryslân,’ aldus Statenlid Richard Klerks. ‘De provincie moet actie ondernemen als blijkt dat Friese bedrijven de doelstelling niet halen. Straks bouwen we nieuwe energiezuinige panden en blijven de oude gebouwen leegstaan.’

De Statenfractie heeft verder twijfels of het de bedrijven lukt op tijd te verduurzamen. De ChristenUnie wil weten wat er gebeurt met de concurrentiepositie van Fryslân als de bedrijfspanden niet minimaal energielabel C hebben en wat Gedeputeerde Staten van plan zijn te doen om verpaupering te voorkomen.

TitelBestandsgrootteMIME-type
antwoordbrief aan ChristenUnie over het verplichte energielabel C voor kantoren 20170523160,8 kBapplication/pdfdownload
SV energielabel kantoorpanden45,2 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Archief > 2017