ChristenUnie wil niet meer vertraging voor snel internet

glasvezeldinsdag 11 april 2017 14:25

De ChristenUnie in De Friese Staten wil elke risico uitsluiten op verdere vertraging bij de aanleg van snel internet in de dunbevolkte gebieden in Fryslân. Daarom vraagt de fractie aan Gedeputeerde Staten om het tijdpad hiervoor strikt te bewaken. Vanaf 3 mei kunnen bedrijven inschrijven om een beroep te doen op de achtergestelde lening van € 35 miljoen als financieringsinstrument voor de aanleg van breedbandinfrastructuur in het witte gebied. Sluitingsdatum van de tender is precies acht weken later.

De ChristenUnie vangt geluiden op dat die termijn niet hard is. ‘Dat vinden we onacceptabel,’ zegt fractievoorzitter Wiebo de Vries. ‘Elke vertraging in het voortraject leidt ertoe dat mensen nog langer op snel internet moeten wachten. De provincie kan dat voorkomen door net als in sectoren zoals de bouw de sluitingstijd strikt te handhaven.’

De fractie heeft hoe dan ook nog twijfels over de haalbaarheid van de start van de aanleg van de breedbandinfrastructuur en wil weten welke risico’s er zijn die de uitrol kunnen vertragen. Ook wil de fractie weten hoe GS het hoofd daaraan bieden.

In het verleden luidde de raad voor het Primair Onderwijs al de noodklok wanneer snel internet op basisscholen langer uitblijft. ‘De kwaliteit van het onderwijs is in geding. Friese kinderen zijn er de dupe van dat Fryslân geen haast kan maken met de uitrol van snel internet. Reden te meer om nu geen enkele vertraging meer te accepteren.’

TitelBestandsgrootteMIME-type
2017 SV 1004 breedband risico vertraging44,9 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Archief > 2017