Zorgen om bevrijdingsfestival Leeuwarden

Matthijs-CU-Statenfractie VK-79 (2).jpg
Door Matthijs de Vries op 20 februari 2023 om 17:00

Zorgen om bevrijdingsfestival Leeuwarden

Op 4 en 5 mei herdenken we en vieren we samen onze vrijheid. De Bevrijdingsfestivals zijn al meer dan 30 jaar een begrip in Nederland. Meer dan 200 optredens in 14 steden door heel het land. In Fryslân hebben we het bevrijdingsfestival in Leeuwarden met in 2022 95.000 bezoekers. De Provincie vertrekt hieraan jaarlijks € 45.000 subsidie. De festivals zijn een laagdrempelige manier om slachtoffers van oorlog en geweld te herdenken en onze vrijheid te vieren.

De Bevrijdingsfestivals hebben een grote aantrekkingskracht op jongeren. Vorige week bereikte de ChristenUnie fractie berichten dat de financiering van de Bevrijdingsfestivals onder druk staat. Het zou soms gaan om tekorten van 10.000 euro maar soms ook om 300.000 euro. Voor 2023 geeft het festival in Leeuwarden aan de financiën rond te hebben, maar dat er wel zorgen zijn voor de toekomst.

De ChristenUnie vindt het herdenken van oorlogsslachtoffers en het vieren van de bevrijding van Nederland ontzettend belangrijk. Ook staan we die dag stil bij de waarde van vrijheid, democratie en mensenrechten.

We willen daarom van het college weten of zij pal staan voor het in stand houden van het bevrijdingsfestival in Leeuwarden en stellen de volgende vragen:

1. Als er bij ons festival ook financiële problemen zijn, is het College dan bereid in gesprek te gaan met de organiserende stichting om gezamenlijk naar een oplossing voor 2023 en de komende jaren te zoeken?
  2. Kan het college toezeggen om, als dat nodig is, financieel bij te springen, zodat het Bevrijdingsfestival in Fryslân door kan gaan en we ook in onze provincie onze vrijheid kunnen blijven herdenken en vieren?

Labels: ,