Werkbezoek culturele instellingen Terschelling

cufryslanlogo
Door Webredactie Christenunie Fryslân op 27 augustus 2022 om 14:07

Werkbezoek culturele instellingen Terschelling

De provincie Fryslân stelt elk jaar subsidie beschikbaar in het Iepen Mienskipsfûns. Dit fonds is bedoelt om initiatieven van inwoners in Fryslân verder te helpen. Tijdens een werkbezoek aan Terschelling op zaterdag 27 augustus bezoeken we de Protestantse Gemeente ET-10, het Bunkermuseum en Museumreddingboot Terschelling. Hendrik van der Wielen, bestuurder bij ET-10 leidt ons rond langs diverse projecten op Terschelling.

Protestantse Gemeente ET-10
De ochtend beginnen we met een heerlijke kop koffie in gemeenschapscentrum ET-10. Dit gebouw is eigendom van de protestantse gemeente in Midsland en is meer dan alleen een kerk. Door de week wordt het gebouw gebruikt voor allerlei doeleinden. Van de plaatselijke fanfare, feesten en partijen tot creatieve middagen en voorstellingen. Iedereen is welkom en er wordt veel georganiseerd op non-profit basis. Het gebouw, oorspronkelijk gebouwd als zomerkerk, is de afgelopen jaren verduurzaamd. Dit is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Iepen MienskipFûns (IMF).

Museumreddingboot Terschelling
We zetten het bezoek voort per fiets, op naar de Brandaris. Niet de vuurtoren maar naar de bijna 100 jaar oude reddingsboot die na vele omzwervingen weer terug is in de haven van Terschelling. Secretaris Jan Heuft van stichting museumreddingboot Terschelling vertelt hoe het restaureren en onderhouden van het schip de mensen op Terschelling bijeen brengt en bezig houdt. Voor het restaureren van de oude reddingsboot heeft de stichting een subsidie aangevraagd uit het IMF. Verder kan de stichting de kosten grotendeels dekken met inkomsten uit tochten met betalende gasten, aangevuld met donaties en giften.

Bunkermuseum
Ten slotte bezoeken we ook het bunkermuseum. Daar zijn gemiddeld 60 vrijwilligers actief. Ze geven rondleidingen aan de ongeveer 17.500 bezoekers per jaar, maken schoon of graven de bunkers uit die nog onder het zand verborgen zijn. Het Bunkermuseum heeft voor het bezoekerscentrum een bijdrage ontvangen vanuit het IMF. Al met al zijn de Terschellingers zeer content met de bijdragen van de provincie. Ze hebben korte lijnen met de provincie en weten de mogelijkheden voor subsidie goed te vinden.

Labels: , , ,