Steun voor Innovatiecluster Drachten ook in 2024-2025

Matthijs-CU-Statenfractie VK-79 (2).jpg
Door Matthijs de Vries op 16 juni 2022 om 08:45

Steun voor Innovatiecluster Drachten ook in 2024-2025

ChristenUnie en CDA willen stabiliteit en duidelijkheid voor het Innovatiecluster Drachten (ICD). We komen met een voorstel om € 440.000 voor de jaren 2024 en 2025 te reserveren in de begroting. Uit de Kadernota van de provincie blijkt dat er nog geen middelen voor deze jaren in de begroting staan.

“Het ICD is van grote waarde voor de economische en innovatieve ontwikkeling in Fryslân, dat willen we blijven stimuleren”, zegt Matthijs de Vries, Statenlid van de ChristenUnie. De aangesloten bedrijven bij het ICD bundelen hun krachten met als doel innovatie te bevorderen en de regiopositie te versterken. Om dit te kunnen door ontwikkelen is er nog financiering nodig van de provincie en gemeente.  ChristenUnie en CDA willen de continuering van de programma’s en de groei van het ICD vroegtijdig borgen. “Als we nu het signaal afgeven dat er geen provinciale steun meer komt na 2023 zou dat onplezierig zijn en een rem op de slagkracht van het ICD kunnen geven”, aldus Matthijs de Vries.

De gemeente Smallingerland heeft al wel aangegeven zich te willen blijven inzetten voor het ICD maar heeft nog geen bedrag op de begroting vast kunnen leggen. Statenlid Aebe Aalberts van het CDA gaat ervan uit dat ook de gemeente Smallingerland zijn bijdrage vastlegt in de begroting. “Door nu vooraf helder te zijn over de provinciale bijdrage op langere termijn verschaffen we duidelijkheid en stabiliteit om te kunnen investeren in het ICD. Zo brengen we het samen verder.”

Het voorstel van de partijen wordt op 29 juni bij de Kadernota in de Staten behandeld.

Labels: , , ,