Interpellatiedebat over openbaar vervoer in Fryslân

Matthijs-CU-Statenfractie VK-79 (2).jpg
Door Matthijs de Vries op 25 mei 2022 om 14:03

Interpellatiedebat over openbaar vervoer in Fryslân

Het openbaar vervoer in Fryslân staat onder druk. Door de coronapandemie waren er minder reizigers die gebruik maakten van het openbaar vervoer. Ook nu de pandemie voorbij is, zijn de reizigersaantallen nog niet terug op het oude niveau. Het Rijk kwam vorig jaar over de brug om een groot deel van de teruggelopen inkomsten van de vervoerders te compenseren maar geeft aan dat de coronasteun vervalt vanaf 1 januari 2023. Gevolg hiervan is dat er straks veel minder bussen en treinen rijden. De ChristenUnie maakt zich zorgen over het openbaar vervoer en de leefbaarheid van het platteland en vraagt een interpellatiedebat aan.

Doel van het interpellatiedebat is om een open en eerlijke discussie te hebben over de toekomst van het openbaar vervoer in de provincie. De Staten willen een langjarige visie op het openbaar vervoer. Daarvoor zal er goed worden moeten worden gekeken wat de gevolgen zullen zijn wanneer de beschikbaarheidsvergoeding (coronasteun) vanuit het Rijk wegvalt.

Ook inzet om de reiziger terug te halen in het openbaar vervoer, vraagt meer aandacht en kost tijd.

ChristenUnie komt het voorstel om de huidige overbruggingsconcessie van twee jaar te verlengen met een jaar. "Hiermee creëren we ruimte voor het formuleren van een nieuwe langjarige visie op het openbaar vervoer", zegt Statenlid Matthijs de Vries. Het voorstel om de noodconcessie te verlengen wordt aangenomen.

Labels: ,