Werkbezoek Staatsbosbeheer

cufryslanlogo
Door Webredactie Christenunie Fryslân op 27 augustus 2021 om 17:11

Werkbezoek Staatsbosbeheer

Midden op Ameland liggen het Hagedoornveld en de Zwanewaterduinen. Het prachtige natuurgebied is onlangs heringericht. De herinrichting zorgt ervoor dat de natuur- en landschappelijke waarden versterkt worden en daarnaast betere voorzieningen biedt voor de recreant. Boswachter Marjan Veenendal neemt ons samen met haar collega’s mee door de natuur, op vrijdag 27 augustus.

Ze laat ons het fietspad zien wat regelmatig onder water staat. “Hier zijn de plannen begonnen”, vertelt Marjan Veenendal. “De gemeente wilde een droog en aantrekkelijker fietspad. Daarnaast lag er een provinciale opdracht om de duinnatuur te verbeteren.” Deze twee zaken zorgden ervoor dat er herinrichting plaats moest vinden.

Het fietspad is verplaatst naar hoger liggende duinen. Het oude fietspad wordt nu gebruikt als men- en ruiterpad. Datzelfde pad kan ook gebruikt worden door mountainbikers. De natuur is verbeterd door kerven in de duinen te maken. Dat zijn openingen in de duinen waardoor wind en zand vrij spel hebben. Marjan is enthousiast over het succes van de herinrichting. “Het gebied is mooier, rijker en toekomstbestendig gemaakt”.

Staatsbosbeheer werkt sinds begin dit jaar ook met landgeiten. Boswachter Benno Neij laat ons de 14 geiten zien. De geiten vreten alles goed kaal waardoor grassen, bramen en brandnetels niet de overhand krijgen. De landgeiten worden ingezet als snoeiers en helpen de Amerikaanse vogelkers te bestrijden. De Amerikaanse vogelkers is een plant die heel erg gaat woekeren. Benno Neij: “Het werken met de geiten bevalt ons goed. Zo hoeven wij niet zelf de planten te snoeien.” Mogelijk komen er in de toekomst nog meer geiten bij. De fractie vindt het mooi om te zien hoe Staatsbosbeheer op natuurlijke wijze deze plant bestrijdt.

SBB Ameland vk

Labels: , , , ,