Petitie tegen nieuwe gaswinning Tytsjerksteradiel

Wiebo VK-CU-Statenfractie-29 (2).jpg
Door Wiebo de Vries op 6 april 2021 om 16:16

Petitie tegen nieuwe gaswinning Tytsjerksteradiel

Er is een petitie online gezet tegen nieuwe gaswinning in Tytsjerksteradiel en omliggende gemeenten. De Friese politieke partijen, waaronder de ChristenUnie, roepen iedereen op om de petitie te ondertekenen. Doel is om met de handtekeningen naar Den Haag te gaan en de landelijke politiek duidelijk te maken dat de regio geen nieuwe gaswinning uit de kleine velden meer accepteert.

De partijen willen verandering brengen in deze gang van zaken door een ingreep van de politiek. Met een groot aantal handtekeningen willen ze een beroep doen op de Tweede Kamer en de (nieuwe) regering.

De Rijksoverheid verleent en verlengt op dit moment voortdurend vergunningen, tegen de wens van de lokale bevolking in. Het mijnbouwbeleid van de Rijksoverheid beschadigt het vertrouwen van de inwoners van de noordelijke provincies in de overheid. Er moet een einde komen aan de bodemdaling, de schade aan de waterhuishouding, de landbouw, de natuur en de verzakkende huizen en bedrijven. En wat betekent dit voor de veiligheid van de drinkwaterwinning van Vitens? Verdere gaswinning maakt de overstap naar een fossielvrije toekomst ook minder geloofwaardig. Gjin gegriem yn Fryske grûn!

Labels: