ChristenUnie vraagt spoeddebat aan

Wiebo VK-CU-Statenfractie-29 (2).jpg
Door Wiebo de Vries op 24 maart 2021 om 14:59

ChristenUnie vraagt spoeddebat aan

Wat ging er mis met de concept-omgevingsverordening? Friese boeren zijn boos omdat zij niet meer zomaar hun land op mogen. Zij moeten, voordat zij werkzaamheden uitvoeren, hun land laten controleren door een vogeldeskundige op nesten. ChristenUnie vraagt een debat aan omdat er onrust is, wantrouwen en de zoveelste maatregel.

In februari stellen wij vragen aan het college over de voorgenomen onwerkbare regels waardoor boeren afhaken. Toch wordt de concept-omgevingsverordening ter inzage gelegd. Statenlid Wiebo de Vries begrijpt niet waarom de gedeputeerde koste wat kost de plannen door wil zetten. “De bal wordt volledig bij de boer gelegd. Terwijl zij slechts een onderdeel van de oplossing zijn. Er zijn meer factoren die bepalen of het goed gaat met de weidevogel: predatoren, droogte, koud weer op het verkeerde tijdstip, te laag waterpeil. Je kunt verklaren waarom boeren hier WEER op de stoep stonden. Ik zeg met nadruk: WEER. Hoe heeft het kunnen gebeuren dat boeren WEER op bezoek gingen bij het provinciehuis? Heeft het college dan niets geleerd van het recente verleden?”, zegt hij tijdens het spoeddebat op woensdag 24 maart.

ChristenUnie concludeert dat er wel overleg is geweest met de belanghebbenden maar dat er niets gedaan is met het advies. Er is geen draagvlak voor deze regel in de omgevingsverordening. Tijdens het debat vraagt De Vries opheldering over het proces. Waarom deze regel wel doorzetten? De gedeputeerde heeft de worsteling die boeren hebben met deze regel vreselijk onderschat. Hij biedt daarvoor zijn excuses aan. De ChristenUnie is blij met het excuus en hoopt dat er alles aan gedaan wordt om het onderlinge vertrouwen te herstellen. In oktober besluiten Provinciale Staten in hoeverre de zorgplicht voor de nesten gehandhaafd kan worden.

Labels: , , , ,