CU bezorgd over dalende toerismecijfers

Dreamlan 10woensdag 07 december 2016 16:13

De ChristenUnie in Fryslân maakt zich zorgen over het dalend aantal toeristen dat Fryslân voor een korte of lange vakantie bezoekt. Die daling is te zien in het laatste Trendrapport over toerisme, recreatie en vrije tijd 2016 van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De fractie vraagt Gedeputeerde Staten waardoor die daling wordt veroorzaakt.

Vanaf 2009 heeft Fryslân met flinke subsidies geïnvesteerd in een kwaliteitsverbetering van de accommodaties in Fryslân. ‘Maar dat heeft niet geleid tot meer toeristen. We vragen aan GS hoe dat kan,’ aldus Statenlid Ynze De Boer.

In 2010 werd Fryslân door de Vereniging Nederlands Cultuurlandschap (VNC) zelfs uitgeroepen tot mooiste provincie van Nederland. ‘Je zou verwachten dat een dergelijke erkenning leidt tot meer belangstelling voor de provincie. Maar we zien een tegenovergesteld effect. Dat is zorgelijk,’ vindt De Boer. ‘Je zou op basis van de cijfers uit het Trendrapport bijna zeggen dat Fryslân niet in staat is om zichzelf te vermarkten.’

SV 2016 0812 SV minder toeristen naar Fryslan15,3 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2016