Alweer praten Staten over snel internet

breedbanddonderdag 30 juni 2016 08:35

Als het aan de Staten ligt is er woensdag voor het laatst in de vergadering van PS gepraat over de aanleg van snel internet in de witte gebieden van Fryslân. Het is de hoogste tijd dat er actie wordt ondernomen. Woensdag 29 juni besloten de Staten de bestaande regelingen voor aanleg van snel internet te beëindigen en zelf te investeren in het netwerk. De ChristenUnie pleitte ervoor dat werkgroepen die al jaren bezig zijn met snel internet nu voorrang krijgen bij de uitvoering.

Wiebo de Vries kan zich herinneren dat bij zijn aantreden in de Staten, dit punt al op de agenda stond. Maar de regelingen zijn zeer complex en burgers kwamen er niet uit. Uiteindelijk kwam geen enkel initiatief daadwerkelijk tot ontwikkeling. Dat lag niet aan het geld; er was € 60 miljoen voor gereserveerd. Een druk bezochte expertmeeting dit jaar maakte duidelijk dat het roer snel om moest.

De ChristenUnie zag dit al in november vorig jaar aankomen en pleitte toen voor een evaluatie van bestaande regelingen. ‘We zijn niet de enige provincie die hiermee bezig is. Van hun ervaring kun je leren,' zegt De Vries. 'Wij hebben in november gevraagd om een evaluatie. Toen zagen we dit al aankomen.'

Het pleidooi van De Vries om lokale initiatieven waar mogelijk voorrang te geven bij de uitvoering kreeg onvoldoende bijval van de Staten. De motie die de fractie daarvoor in de eerste termijn had ingediend, trok De Vries later weer terug.

TitelBestandsgrootteMIME-type
29062016 M Breedband, voorrang aan vergevorderde initiatieven30,8 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Archief > 2016