Inbreng kadernota: maak werk van circulaire economie

wiebo1 jpgdonderdag 23 juni 2016 16:23

Circulaire economie is een belangrijke banenmotor. Daarover is iedereen in de Friese Staten het zo langzamerhand wel eens. Maar in de Kadernota die woensdag 22 juni door Provinciale Staten van Fryslân werd behandeld, komt het woord niet voor. Dat is vreemd, vindt fractievoorzitter Wiebo de Vries van de ChistenUnie. Volgens hem is het tekenend voor de karigheid waarmee de Kadernota is opgesteld. De ChristenUnie gaf daarom aan de Staten een aantal handvatten mee om de Kadernota van meer ambitie te voorzien.

De ChristenUnie pleitte ondermeer voor een substantieel fonds voor circulaire economie; een economie waarin afvalstromen tot een minimum worden beperkt omdat grondstoffen steeds worden hergebruikt. Onlangs sprak ZKH prins Carlos in de Rede van Fryslân zijn grote waardering uit voor de stappen die Fryslân maakt op dit terrein. Volgens De Vries moet Fryslân zuinig zijn op die koppositie. Dat kan door ondernemers te stimuleren tot circulaire bedrijfsvoering, maar ook door mee te investeren in kansrijke projecten.

U kunt hier de hele inbreng van fractievoorzitter Wiebo de Vries lezen.

Archief > 2016